Digdir logomarkAltinn

Henvendelser om midlertidig innførsel og ATA carnet

Skjemaet brukes i forbindelse med henvendelser om prosedyren midlertidig innførsel, inkludert ATA-carnet.

Når skal skjemaet brukes?

Skjemaet skal brukes ved alle henvendelser om prosedyren midlertidig innførsel og ATA-carnet. Hvis varene blir gjenutført på ulike tidspunkt, skal det søkes om avskriving når alle varene er gjenutført.

Hvem skal bruke skjemaet?

Alle deklarasjonspliktige og deres tollrepresentanter kan benytte dette skjemaet. 

Privatpersoner som søker om tilbakebetaling av depositum

Innehavere av ATA-carnet.

Vi anbefaler at du logger inn i Altinn som representant for en virksomhet, da lagres skjemaet i firmaets arkiv. Hvis du bruker din personlige bruker vil ingen andre enn deg kunne se skjemaet i arkivet.

Har du ikke norsk fødselsnummer eller D-nummer, kan du opprette en egen bruker.

Hva skal jeg legge ved?
  • Innførselsdeklarasjon
  • Utførselsdeklarasjon som er attestert i rubrikk B fra godkjent transportør eller Tolletaten
  • Handelsfaktura brukt ved innførsel og utførsel av varene
  • Ved endring av opplysninger på midlertidig innførselsdeklarasjon må utkast til ny deklarasjon vedlegges
  • Ved henvendelser som gjelder ATA-carnet må det vedlegges bilder

(Forside, vareliste og stemplet counterfoil)

  • Depositum – Innførselsdeklarasjon og utførselsdeklarasjon som er attestert i rubrikk B fra godkjent transportør eller Tolletaten.

Godkjente filformater for vedlegg er .jpeg, .png, .docx, .jpg, .pdf, .pptx, og .xlsx

Mer om skjemaet

Mer informasjon om midlertidig innførsel/ATA-carnet finner du her.

Kort kurs i avskriving og oppgjør av midlertidig innførsel (e-læring)

Trenger du hjelp?

Kontaktsenteret hos Tolletaten kan svare på spørsmål som gjelder utfylling av skjema. Kontakt oss her.Telefon: 22 86 03 12