- Start
 - Skjemaoversikt
 - Skatteetaten
 - Tredjepartsopplysninger - boligselskap
 
Tredjepartsopplysninger - boligselskap (RF-1139)
Oppgaven danner grunnlag for fastsetting av den enkelte andelshaver/aksjonær i boligselskapet. Boligselskap plikter å oppgi fordeling av inntekter, kostnader, formuesverdi, formue og gjeld som påløper for hver andelshaver/aksjonær.
Vær oppmerksom på at dette skjemaet gjelder boligselskap (borettslag og boligaksjeselskap). Skal du derimot rapportere tredjepartsopplysninger for boligsameie må du benytte skjemaet RF-1140 Tredjepartsopplysninger - boligsameie.
Årlig rapportering, frist 31. januar.
- 2. januar: Altinn åpner for rapportering av tredjepartsopplysninger.
 - 31. januar: Frist for rapportering for boligselskap.
 - 20. februar: Frist for å få innsendte tredjepartsopplysninger med på forhåndsutfylt skattemelding.
 - 20. oktober: Siste frist for korrigeringer av tredjepartsopplysninger for foregående inntektsår.
 
Merk: Oppgaver som leveres etter fristen 31. januar året etter inntektsåret er for sent levert, og oppgavegiver kan ilegges tvangsmulkt.
Korrigering:
Man korrigerer feil i innsendte oppgaver ved å sende dem inn på nytt med riktig beløp. Siste innsending gjelder.
Boligselskap (borettslag, boligaksjeselskap og kommunale boligleiligheter) som ikke blir liknet som eget skattesubjekt, jf. skatteloven § 7.3, har plikt til å rapportere tredjepartsopplysninger for andelshaverne/aksjonærene sine.
For å rapportere tredjepartsopplysninger må oppgavegiverens ni-sifrede organisasjonsnummer fra Enhetsregisteret benyttes.
For å fylle ut dette skjemaet trenger du Altinn-rollen Regnskapsmedarbeider, Revisormedarbeider eller Regnskapsfører uten signeringsrett.
Signering krever rollen Begrenset signeringsrettighet, Utfyller/Innsender eller Regnskapsfører med signeringsrett.
Om selskapet er revisorpliktig kreves rollen Ansvarlig revisor.
Om du ikke har noen av disse rollene, må du få noen som har rollene til å delegere dem til deg. Se hjelpesidene våre for veiledning om roller og rettigheter.
Tjenesten krever innlogging med sikkerhetsnivå 2 eller høyere.
Opplysningsplikten er hjemlet etter Skatteforvaltningsloven kapittel 7.
Skatteetaten tilbyr to forskjellige skjemaer i Altinn som kan benyttes til rapportering av disse opplysningene.
- Tjenesten på denne siden er et skjema for manuell registrering av oppgaver. (NB! Mange oppgaver i samme skjema kan føre til treghet eller feilsituasjoner. Skal du sende inn mer enn 50 oppgaver, anbefaler vi at du deler opp innsendingen i flere skjema).
 - Skjema RF-1301 Tredjepartsopplysninger som vedlegg kan brukes for rapportering av filvedlegg.
 
Trenger du hjelp?
Skatteetaten svarer på spørsmål knyttet til utfylling av skjemaet. E-post: grunnlagsdata@skatteetaten.noTelefon: 800 80 000 (tastevalg 2-3-3)
