Digdir logomarkAltinn

Søknad om personlig konsesjon som regnskapsfører (KRT-3000)

Dette skjema skal benyttes ved søknad om godkjenning som statsautorisert regnskapsfører.

Når skal skjemaet brukes?

Søknad med vedlegg sendes inn når søkeren mener å oppfylle vilkårene for godkjenning, og har fremskaffet dokumentasjon. Se informasjon om vilkårene på Finanstilsynets nettsted: 
Informasjon om vilkår for godkjenning som statsautorisert regnskapsfører

Informasjon om personlig konsesjon hvis du har kvalifikasjoner som ekstern regnskapsfører fra EU/EØS-land, Sveits eller Storbritannia

Søknad med vedlegg skal leveres elektronisk i Altinn.

Hvem skal bruke skjemaet?

Søknadsskjemaet skal kun benyttes for personlig søknad om konsesjon som statsautorisert regnskapsfører.

For å fylle ut og sende inn dette skjemaet trenger du Altinn-rollen Utfyller/Innsender. Du kan sjekke hvilke roller du har for en aktør på siden Profil, roller og rettigheter.

Hva skal jeg legge ved?

Hvilke vedlegg som er nødvendige framkommer i skjemaet.

Hvorfor skal skjemaet brukes?Mer om skjemaet

Se informasjon om vilkårene for godkjenning  på Finanstilsynets nettsider:

Informasjon om godkjenning som statsautorisert regnskapsfører

Gebyr: 

Det er ikke behandlingsgebyr for å søke om konsesjon som statsautorisert regnskapsfører.

Saksbehandlingstid:

Finanstilsynet har som mål å behandle søknader om konsesjon som regnskapsfører innen 30 dager. Behandlingstiden påvirkes likevel av søknadens kompleksitet, den øvrige saksmengden og allokeringen av ressursene. Mangelfull dokumentasjon forsinker også saksbehandlingen. Enkelte kan derfor oppleve lenger behandlingstid enn 30 dager.

Søkeren får alltid et vedtaksbrev når søknaden er ferdig behandlet. Svaret sendes som hovedregel til digital postkasse, hvis søkeren har opprettet slik. Hvis søkeren ikke har digital postkasse, sendes svaret til oppgitt postadresse. Søkeren blir også kontaktet hvis det går frem av søknaden at nødvendig dokumentasjon er uteglemt.

Klagerett: 

Søkeren kan klage på et endelig avslagsvedtak. Finanstilsynets vedtak kan påklages innen tre uker etter at vedtaksbrevet er mottatt. Klagen sendes til Finanstilsynet. Klageinstans er Klagenemden for regnskapsførere og Finansdepartementet. Søkeren har rett til å gjøre seg kjent med sakens dokumenter innenfor rammene av forvaltningsloven §§ 18 til 19. Klagen må nevne hvilket vedtak som det klages over, hvilken endring som ønskes og de grunner klagen støtter seg til. Finanstilsynet foretar de undersøkelser som klagen gir grunn til, og oversende klagen til klageinstans dersom avslaget opprettholdes, jf. forvaltningsloven § 33. 

Kontaktinformasjon

Send e-post til post@finanstilsynet.no, benytt Altinn-skjemaet KRT-1060 eller kontakt oss på telefon: Regnskapsfører: 22 93 99 92