Digdir logomarkAltinn

Forenklet a-melding for veldedig eller allmennyttig organisasjon (A05)

Denne tjenesten er stengt fra 1.januar 2025. 

Skjemaet kan bare brukes til å rette feil i en a-melding du leverte med dette skjemaet før 1.januar 2025.

Denne tjenesten er erstattet av en ny tjeneste på skatteetaten.no. Du finner den nye forenklede a-meldingen for veldedige og allmennyttige organisasjoner på  skatteetaten.no/a-melding-veldedig.

Når skal skjemaet brukes?

Skjemaet skal bare brukes til å rette feil i en a-melding du leverte med dette skjemaet før 1.januar 2025.

Hvem skal bruke skjemaet?

Skjemaet er for veldedige og allmennyttige organisasjoner. Les mer om hva som anses som en veldedig eller allmennyttig organisasjon i Skatte-ABC

For å bruke skjemaet trenger du en av disse rollene i Altinn:

  • Utfyller/Innsender
  • Regnskapsfører med signeringsrettighet
  • Regnskapsfører uten signeringsrettighet
  • Regnskapsfører lønn
  • Ansvarlig revisor
  • Revisormedarbeider

Her finner du mer informasjon og en oversikt over alle Altinn-rollene. 


Du kan se hvilke roller du har for en aktør på siden Profil. Mangler du rettigheter, må du få noen som har rollen til å delegere den til deg.

Hvis du er ukjent med rapportering i Altinn, gå til hjelpesidene.

Frist og betaling

Frist

Skjemaet skal sendes senest første virkedag etter lønnsutbetaling.

Betaling

Betal forskuddstrekket til Skatteetaten med egen KID, samme dag som du har sendt meldingen.

Sammenstilling/årsoppgave

Leverer du forenklet a-melding for veldedig og allmennyttig organisasjon er du fritatt fra å levere en årlig sammenstilling/årsoppgave til den ansatte.

Skal du rette feil?
  • Klikk på «velg» ved den melding du vil erstatte
  • Bekreft at du har valgt riktig melding
  • Fyll inn en komplett melding med riktig opplysninger og send inn

MERK: Erstatter du en innsendt melding, må den nye meldingen være komplett. Den nye meldingen overskriver alle opplysninger som sto i meldingen du erstatter.

Skal du annullere en a-melding?

Har du oppgitt feil utbetalingsdato eller skal slette alle opplysninger du har sendt inn i en melding, må du annullere den gamle meldingen.

  • Klikk på «velg» ved den melding du vil annullere
  • Bekreft at du har valgt riktig melding
  • Fyll inn samme feil utbetalingsdato, blankt felt for beløp på lønn, og 0,- for forskuddstrekk
  • Send inn. Meldingen blir da annullert.
  • Fyll så inn en komplett melding med riktige opplysninger og send inn.
  • Gå til skatteetaten.no/a-melding-veldedig for å levere en ny a-melding med riktige opplysninger. 

Trenger du hjelp?

Ta kontakt med Skatteetaten på telefon 800 80 000, tastevalg 4 eller bruk Kontaktskjema.