Digdir logomarkAltinn

Utgående innloggingsmetoder

Her finner du informasjon om utgående innloggingsmetoder: Altinn kodebrev, sms-kode, passord og virksomhetssertifikat på altinn.no.

Utgående innloggingsmetoder

Fra 23. november 2023 vil knappen "Gå videre til flere innloggingsmetoder" erstattes med knappen "Logg inn uten fødselsnummer/D-nummer". Denne ligger under fanen "International" når du velger innloggingsmetode gjennom ID-porten.

Innlogging med Altinn kodebrev, SMS-kode eller kun passord samt virksomhetsbruker vil på sikt fjernes. Vi anbefaler at du bruker MinID eller annen innloggingsmetode via ID-porten.

Dersom du ikke har mulighet til dette vil du inntil videre finne innlogging med Altinn kodebrev, SMS kode eller passord og Virksomhetssertifikat her: https://www.altinn.no/ui/Authentication

Innloggingen endres kun på altinn.no og gjelder ikke maskin til maskin-kommunikasjon (regnskap- og lønnssystem). Der vil det fortsatt være mulig å autentisere seg med virksomhetssertifikat. Det vil også være mulig å logge inn på regnskap- og lønnssystem med Altinn kodebrev og SMS-Kode frem til dette etter hvert fases ut.

Altinn engangskodebrev

For å benytte dette innloggingsvalget må du bestille nytt kodebrev fra Altinn. Når nytt kodebrev blir tatt i bruk, blir eventuelle gamle kodebrev ugyldige.

Engangskodebrev fra Altinn har 30 koder og kan ikke brukes ved innlogging gjennom MinID (eget kodebrev med 20 PIN koder).

SMS-kode

For å benytte denne innloggingsmetoden må du først logge inn via en annen innloggingsmetode og registrere passord og mobilnummer under Profil → Avanserte innstillinger → Innloggingsinformasjon.

Denne innloggingsmetoden brukes også av de som logger inn via et datasystem.

Kun Passord

For å benytte dette innloggingsvalget må du registrere passord under Profil Avanserte innstillinger → Innloggingsinformasjon. Denne innloggingsmetoden gir kun tilgang til noen få tjenester i Altinn. 

Virksomhetssertifikat

Trinn 1: Installer virksomhetssertifikatet på din datamaskin

Hvordan dette gjøres, kan leverandør av sertifikatet være behjelpelig med (Commfides  eller Buypass). Innlogging med virksomhetssertifikat kan kun benyttes på maskinenhet som har fått sertifikatet installert.

Trinn 2: Opprett en virksomhetsbruker på Altinn.no
Kan gjøres på to måter, enten ved innlogging eller under Profil.

Velg Logg inn → Gå videre til flere innloggingsmetoder → Innlogging med virksomhetssertifikat → Velg sertifikat og Lag ny bruker.

Personer med rollen Tilgangsstyring på virksomheten vil kunne registrere og administrere brukere med virksomhetssertifikat under Profil → Avanserte innstillinger. For å registrere ny bruker må du først laste opp et sertifikat. Du trenger da en cer-fil. Har du ikke fått den fra din sertifikatleverandør, kan du lage den selv ved å eksportere sertifikatet fra nettleserinnstillingene (sertifikatet må da være installert på PCen).

  • I Google Chrome gjøres dette i Innstillinger → Personvern og sikkerhet → Sikkerhet → Administrer sertifikater
  • I Microsoft Edge gjøres dette i Personvern, søk og tjenester → Sikkerhet → Administrer sertifikater.

Velg sertifikatet og knappen eksporter. Bruk standardvalgene i veiviseren til du kommer til filnavn og lagre et sted der du finner igjen filen.

Trinn 3: Virksomhetsbruker får delegert roller
Når virksomhetsbrukeren er opprettet, kan daglig leder/styreleder eller annen person med delegeringsrettighet for virksomheten, delegere roller og rettigheter til virksomhetsbrukeren(e).

Roller delegeres til brukernavn fra menyen ProfilAndre med rettigheter til virksomheten.