Digdir logomarkAltinn

Diverse om innlogging

Her vil du finne ulike problemstillinger som kan dukke opp når det gjelder alternativ innlogging i Altinn.

Jeg mottar ikke kode på SMS

Forsøk å slå av og på mobiltelefonen din. Har du tvillingsimkort mottar du kode på hovedkortet. Logg inn med en annen innloggingsmetode og sjekk om det er registrert riktig mobilnummer i Profil → Avanserte innstillinger → Innloggingsinformasjon.

Glemt passord?

Logg inn ved hjelp av en annen innloggingsmetode og oppdater passordet ditt under Profil→ Avanserte innstillinger→ Innloggingsinformasjon.

Kodebrevet mitt fungerer ikke

Engangskodebrevet fra Altinn inneholder 30 koder, de kan være oppbrukte og du må bestille nytt kodebrev. Inneholder brevet du har 20 koder må du benytte innloggingsvalget MinID til ID-porten.

Denne Altinn-brukeren er låst

Har du tastet feil fødselsnummer/brukernavn, passord eller kode ti ganger i løpet av 2 timer, blir du sperret for innlogging i 1 time. Innloggingsmetodene som tilhører ID-porten blir ikke påvirket av dette. Du kan fortsatt logge inn via for eksempel MinID eller BankID.

Sperre innlogging?

Innloggingsinformasjon som har kommet på avveie kan gjøre det mulig for uvedkommende å logge seg inn med din bruker på Altinn. For å unngå dette kan du deaktivere kodebrev fra Altinn og eventuelt passord.

Innloggingsmetodene fra ID-porten (MinID, BankID osv.) berøres ikke av dette, men kan sperres via sperretjenesten hos ID-porten.

Velg Logg inn → Gå videre til flere innloggingsmetoder og du kan velge Deaktiver engangskode/passord.

  • Ved å deaktivere engangskoder (Altinn kodebrev) vil ikke kodebrevet fungere ved innlogging, og du må bestille nytt kodebrev for å benytte denne innloggingsmetoden.
  • Ved å deaktivere passord (SMS-kode og/eller Kun Passord) kan du ikke benytte passord ved innlogging. Ved å logge inn med en annen innloggingsmetode, kan du opprette nytt passord under Profil Avanserte innstillinger → Innloggingsinformasjon.
Hvordan kan jeg logge inn som en bedrift eller et selskap?

Du logger deg inn som privatperson i Altinn. Hvis du har tilgang på noen andre enn deg selv, kan du etter innlogging velge hvem du skal representere.

For å kunne representere et organisasjonsnummer i Altinn må du enten være registrert med en ekstern rolle i Enhetsregisteret, som for eksempel innehaver, daglig leder eller styrets leder, eller du må få delegert en rolle på vegne av organisasjonsnummeret i Altinn.

Sikkerhetsnivå

Innloggingsmetoden du velger har betydning for hvilket sikkerhetsnivå du har i Altinn. Det er forskjellige krav til sikkerhetsnivå på de ulike skjema og tjenester i Altinn.

Dersom du har for lavt sikkerhetsnivå når du forsøker å ta i bruk en tjeneste, vil du få beskjed om å logge inn på nytt og velge en innloggingsmetode med høyere sikkerhetsgrad.

Sikkerhetsnivå 4 - Innlogging med BankID, Buypass smartkort, Commfides og BankID på mobil

Logger du inn med Commfides, BankID, BankID på mobil eller Buypass smartkort får du tilgang på det høyeste sikkerhetsnivået i Altinn. Dette sikkerhetsnivået er nødvendig blant annet for å signere kontonummerendring for refusjoner fra Nav og sende inn bostyrers innberetning.

Sikkerhetsnivå 3 - Innlogging med MinID (via ID-porten)

Velger du å logge inn med PIN-koder fra MinID, får du tilgang til nest høyeste sikkerhetsnivå i Altinn og du vil få tilgang til de fleste tjenester.

Sikkerhetsnivå 2 - Innlogging med Altinn kodebrev/SMS-kode

Med engangskode fra Altinn, kan du logge inn på sikkerhetsnivå 2. Du får tilgang til en rekke tjenester.

Sikkerhetsnivå 1 - Innlogging med kun passord 

Hvis du logger inn med kun passord, får du tilgang til et begrenset antall tjenester i Altinn. Du får ikke tilgang til å endre mobiltelefonnummer i profilen med denne sikkerhetsgraden.

Sikkerhetsnivå 0 - Innlogging uten fødselsnummer/D-nummer

Hvis du ikke har fødselsnummer/D-nummer, kan du bare logge inn med brukernavn og passord du selv har laget. Det gir tilgang på sikkerhetsnivå 0 i Altinn og bare et fåtall tjenester er tilgjengelig.